مسیر بندر آبادان ـ دبی پرخطرترین مسیر دریایی کشور است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل و نقل دریایی بار و مسافر گفت: به دلیل مسافت طولانی بین آبادان و دبی و همچنین تردد زیاد شناورها در این مسیر می‌توان از این مسیر به عنوان یکی از پرخطرترین مسیرهای دریایی نام برد.

فاضل دشتی‌زاده بیشترین آمار سوانح دریایی در دو سال گذشته را مربوط به مسیرهای بوشهر ـ دبی،گناوه ـ دبی و برخی مسیرهای منتهی به بنادر خوزستان عنوان کرد.
وی در خصوص مهم‌ترین عامل بروز سوانح دریایی در آب‌های کشور گفت: دو دسته از عوامل در بروز سوانح دریایی موثرند، یکی از آنها به مسایل غیرمنتظره مانند باد و طوفان و دیگری به شناورها بر می‌گردد.
دشتی زاده اظهار داشت: بررسی سوانح در سال گذشته نشان می‌دهد که در بروز سوانح آتش سوزی‌ و غرق شدن شناورها بی‌احتیاطی مالک شناور و یا ناخدا نقش نداشته و عوامل بسیاری دخیل بوده است که از جمله آن می‌توان به نامساعد بودن شرایط جوی اشاره کرد.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل و نقل دریایی بار و مسافر افزود: در این ارتباط این اتحادیه با بیمه سینا وارد مذاکره شده تا با انعقاد قرارداد سوانح دریایی که طی عوامل غیر منتظره و اتفاقات دریایی رخ می‌دهد، زیر پوشش این بیمه قرار گیرد.
دشتی زاده خاطرنشان کرد: در مورد استاندارد بودن شناورها نیز لازم به ذکر است که سازمان بنادر قبل و بعد از بارگیری شناور فرم‌هایی را تنظیم کرده که در آن شناور از تمام جهات نظیر تناسب میزان بار و ظرفیت شناور بررسی ‌شود تا با ملاحظات دقیق میزان حوادث و سوانح در این بخش را کاهش دهیم.
وی تصریح کرد: از زمانی که اتحادیه را تشکیل داده‌ایم تاکنون اصرار داشته‌ایم تا تمام شناورهای زیر پوشش به خصوص شناورهای سنتی مشمول بیمه خدمه و بدنه قرار گیرد که بدین منظور هماهنگی‌هایی را با سازمان بنادر انجام داده‌ایم.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل و نقل دریایی بار و مسافر با بیان اینکه شناورها بدون بیمه بدنه حق خروج از بنادر را ندارند، اضافه کرد: علاوه بر این، اقدامات و تلاش‌های لازم برای اینکه شناور بدون بیمه بار نیز حق حمل بار را نداشته باشند نیز انجام شده است.
وی در خصوص میزان سوانح دریایی در آب‌های کشور طی سال‌های گذشته گفت: سال‌های 86 و 87 بیشترین میزان سوانح دریایی را در آب‌های کشور شاهد بودیم.
دشتی‌زاده اضافه کرد: بدین منظور برنامه‌هایی برای کاهش سوانح در سال 88 تدوین شد که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برقراری پوشش بیمه خدمه، توجیه کردن مالکان شناورها، جلوگیری از بارگیری‌های بی‌رویه و استاندارد سازی است که با این گونه برنامه‌ریزی‌ها توانستیم خسارات مربوط به سوانح دریایی در سال جاری را کاهش دهیم.