سیستم مدیریت کیفیت در تعاونی‌های خوزستان اجرا می‌شود

فارس: رئیس اداره تولیدی تعاون خوزستان از اجرایی شدن طرح سیستم مدیریت کیفیت به منظور افزایش توان رقابتی در تعاونی‌های تولیدی و خدماتی استان خبر داد.

مهندس علی‌رضا چکاوی با اعلام اجرایی شدن طرح سیستم مدیریت کیفیت در تعاونی‌های تولیدی و خدماتی استان اظهار داشت: هدف از اجرای سیستم مدیریت کیفیت، افزایش توان رقابت‌پذیری شرکت‌های تعاونی، پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی، تسهیل حضور تعاونی‌ها در بازارهای داخلی و خارجی و حفظ و توسعه بازارهای موجود است.

وی در ادامه گفت: با اجرای این سیستم در تعاونی‌ها، امکان بررسی وضعیت موجود و نقاط ضعف و قوت شرکت‌های تعاونی میسر می‌شود. چکاوی همچنین تعیین خط‌مشی‌ها و اهداف در شرکت‌های تعاونی و دستیابی و تلاش مستمر برای بهبود آن را از دیگر اهداف اجرای این سیستم عنوان کرد و گفت: از سال 87 ‌طی تفاهمنامه منعقد شده میان وزارت تعاون و وزارت صنایع، تاکنون شش پروژه در خصوص استفاده از این طرح در تعاونی‌های استان به مرحله اجرا رسیده است.

وی افزود: به منظور تسهیل حضور تعاونی‌ها در بازارهای جهانی و حفظ و توسعه بازارهای داخلی و خارجی، اداره کل تعاون خوزستان طرح سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 ـ 2008 را در شرکت‌های تعاونی اجرا می‌کند. چکاوی در ارتباط با الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو 2008، با ذکر این نکته که استانداردسازی فرآیند اداری نیازمند وجود یک سری از الزامات است، گفت: بر خلاف گذشته که کارشناسان و کارکنان ادارات دولتی استقبال کمی به الزامات مدیریت کیفیت داشتند، امروزه و طی پنج سال گذشته به تدریج دستگاه‌های اجرایی و کارکنان آن نتایج اجرای این مدیریت را مشاهده کرده و استقبال زیادی از این طرح کردند و همچنین به اصلاح رویه‌های خود در ادارات پرداختند.

وی با بیان اینکه‌ 12 پروژه دیگر به منظور عقد قرارداد برای اخذ تسهیلات به بانک توسعه‌ تعاون و دیگر بانک‌های عامل معرفی شده‌اند، اظهار داشت: تنها روشی که می‌توان از طریق به کارگیری آن شرایط ارائه خدمات را به وضع مطلوب رساند و رضایت ارباب رجوع را کسب کرد، اجرای مدیریت کیفیت بر اساس استانداردهای بین‌المللی است.

رئیس اداره تولیدی تعاون خوزستان پاسخ‌دهی سریع به ارباب رجوع را نیازمند بهبود مستمر فرآیندهای انجام کار دانست و یادآور شد: مدیریت کیفیت یک ابزار برای تمام دستگاه‌هاست که می‌توانند از طریق این ابزار با استفاده از امکانات و توانایی‌های موجود و طی حداقل مسیر، حداکثر اثربخشی را برای جامعه داشته باشند.

چکاوی دو عامل اثربخشی و کاهش هزینه‌ها را مهم‌ترین انگیزه برای ادارات در اجرای برنامه‌های مدیریت کیفیت عنوان کرد و گفت: طی سال‌های گذشته با اجرای استاندارد مدیریت کیفیت بسیاری از فرآیندهای اجرایی و اداری اصلاح و موجب افزایش رضایت شهروندان شده است. وی خاطر‌نشان کرد: اجرای درست سیاست‌های دولت در سال‌ جاری مبنی بر اصلاح الگوی مصرف تنها با اجرای مدیریت کیفیت که کاهش هزینه‌ها و اصلاح روش‌های سنتی، رضایت شهروندان و کاهش زمان و انرژی در ارائه خدمات را در پی دارد، حاصل می‌شود.