یک مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

برنامه ریزی برای ورود تکنولوژی ساخت شناورهای فایبر کربن به کشور

مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع دریایی نوح جنوب خبر داد:

انتقال تکنولوژی ساخت شناورهای فایبرکربن به کشور از دو سال قبل


در حالی یک مقام مسوول در سازمان بنادر از بررسی ساخت شناورهای فایبرکربن در کشور می گوید که یک شرکت تعاونی در خوزستان از مدت ها قبل به انتقال تکنولوژی ساخت این شناورها در کشور اقدام کرده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع دریایی نوح جنوب در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اظهارات مطرح شده از سوی معاون امور دریایی سازمان بنادرو دریانوردی در خصوص بررسی ساخت شناورهای استاندارد فایبر کربن و برنامه ریزی برای ورود تکنولوژی ساخت این شناورها به کشور گفت: ما از دو سال پیش مطالعات ساخت شناور از جنس فایبر کربن را در کشور آغاز کردیم و در حال حاضر نیز با کمک بانک توسعه تعاون استان خوزستان در حال طی مراحل ساخت اولین شناور از این جنس هستیم.

مهندس"رضا زند" با اشاره به همکاری شرکت های سوئدی در کلیه مراحل ساخت این شناورها در کشور گفت: طراحی اولین شناور نمونه با این جنس که یک شناور صیادی است با همکاری سوئدی ها انجام شده است.


به گفته وی ساخت این شناور تحت نظارت مستقیم کارشناسان سوئدی به زودی در شهرستان آبادان آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی صنایع دریایی نوح جنوب ادامه داد: ساخت شناورهای در راستای طرح جایگزینی شناورهای چوبی و فایبرگلاس صورت می گیرد.

وی افزود: شناورهای ساخته شده با این محصول غیرقابل اشتغال بوده و با وزن سبک و مقاوت بالا قادر خواهند بود تا سرعت 80 گره دریایی در دریا تردد کنند .

زند افزود: شناورهای صیادی ساخته شده علاوه بر داشتن دو اتاق خواب ویژه خدمه ،آشپزخانه ،سالن غذا خوری و سردخانه، مجهز به دستگاه یخ سازی نیز خواهند بود .

وی در خصوص دیگر ویژ گی های این شناورهای صیادی گفت: این شناورها با قابلیت 25 تن صید ،14متر طول ،4 متر عرض و 2.2 متر آبخور مجهز به موتوری با قدرت 300 اسب بخار هستند.

زند در خصوص ظرفیت ساخت این شناورها در شرکت کشتی سازی نوح جنوب ادامه داد: در فاز اول که شش ماه بطول خواهد انجامید حداکثر دو فروند از این شناورها طی 2.5 ماه و در فاز دوم نیز هر 10 هفته 20 فروند از این شناورها ساخته خواهد شد .

به گفته وی به منظور انتقال تکنولوژی ساخت شناورهای فایبر کربن به کشور ،سه کارشناس سوئدی بر مراحل ساخت نظارت شناورهای مذکور در کارخانه این شرکت خواهند داشت .

وی ضمن قدردانی از همکاری اداره تعاون و بانک توسعه تعاون استان با تعاونی صنایع دریایی نوح جنوب ابراز امیدواری کرد این همکاری ها کماکان ادامه پیدا کند .

زند درباره دیگر پروژه های این شرکت افزود:علاوه بر شناورهای صیادی ساخت شناورهای مسافری 100 تا 150 نفره از نوع کور کامپوزیت نیزدر برنامه است که در این ارتباط موفق به دریافت سفارش ساخت سه فروند این شناورها شده ایم .

زند در باره تعمیرات شناور در شرکت تعاونی صنایع دریایی نوح جنوب گفت :در فاز دوم تجهیز کارگاه تعمیرات شناور این شرکت که 70 درصد آن انجام شده است قابلیت تعمیر همزمان 35 فروند شناور به وزن 600 تن ، طول 65 متر و عرض 18 متر در این شرکت فراهم خواهد شد

وی گفت: برای ساخت و نصب تجهیزات کشتی سازی و تعمیزات شناورهای این شرکت 27میلیارد ریال هزینه شده که سهم بانک ها در این سرمایه گذاری 14میلیارد ریال و 13میلیارد ریال نیز سهم آورده این شرکت است .

زند سهم اشتغال زایی در شرکت تعاونی صنایع دریایی نوح جنوب در فاز اول توسعه این شرکت را 120 نفر اعلام و ابراز امیدواری کرد با استمرار فعالیت این مجموعه دریایی تحول مهمی در صنعت شناورها سازی جنوب خوزستان رخ دهد.

وی سیاست اصلی این شرکت را توجه به کیفیت و تحویل به موقع سفارشات عنوان کرد.

زند با بیان اینکه شرکت تعاونی صنایع دریایی نوح جنوب دارای مجوز از سوی سازمان بنادر است گفت:این شرکت ظرفیت ساخت 50 فروند شناور صیادی از این نوع جنس را داراست.

همچنین مدیرکل تعاون خوزستان در گفت و گویی از تفاهم سه جانبه بین شرکت تعاونی صنایع دریایی نوح جنوب با بانک توسعه تعاون و شیلات استان خوزستان خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه شناورهای فایبر کربن جایگزین شناورهای صیادی سنتی خواهند شد و صیادان نیز دیگر نیازی به آوردن وثیقه ندارند و برای اولین بار در کشور، خود شناور صیادی در رهن بانک قرار خواهد گرفت.

مسعود امینی آمادگی اداره کل تعاون خوزستان را برای تشکیل تعاونی های حمل و نقل دریایی و کشتی سازی به منظور ایجاد اشتغال بیکاران و همکاری با شرکت تعاونی صنایع دریایی نوح جنوب اعلام کرد.

توضیح مدیر وب: "یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم/ آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم" آقایان مسوول! تعاونی ها را باور کنید. اگر چه بزرگ اند و قد بر افراشته، اما لازم است هراز چند گاهی زیر پای خود را نگاه کنیم و این قدر به دور دست ها چشم ندوزیم!